Josef Sudbrack
Zlo jako výzva
V
listě Římanům pojednává Pavel o tajemství
zloby a bolesti. Když se někdo snaží řešit tento
problém izolovaně, zaplete se do přediva
nerozpletitelných vláken. Pavel naopak obrací
radikálně pozornost od tohoto pojetí. Dívá
se na Ježíše Krista: "Já nešťastný
člověk! Kdo mě vysvobodí od těla propadlého této
smrti? Je to možné skrze Ježíše Krista,
našeho Pána. A tak tedy tentýž já rozumem
sloužím zákonu Božímu, tělem však
zákonu hříchu. (Řím 7,21n',8,1)
Tomuto radikálnímu hledisku se můžeme přiblížit i
z lidské zkušenosti, která je snad
přístupná komukoliv: Jsem u člověka, kterého
postihla extrémně veliká bolest, třeba mu byl
náhle vzat krutě bolestnou smrtí partner, který
pro něho znamenal všechno. Co mu mám říct?
Každé útěšné slovo mi připadá jako
lež, která z odstupu "nezúčastněného" jeho bolest
jen prohlubuje a rozhořčuje ho. Co mohu dělat je "pouze" to, že mu
podám ruku a prožívám s ním smutek,
nechám do sebe vstoupit jeho bolest. Sdílená
bolest není sice lehčí, ale je lehčí ji
unést.
Odedávna se křesťané pokoušeli chápat
tímto způsobem Boží příchod do našeho
světa: že totiž Bůh sám v Ježíši Kristu, jenž
umíral v mukách na kříži, chtěl spolutrpět s
námi. Tak se chápe i Pavlovo slovo: "Ani vlastního
jediného syna neušetřil, ale vydal ho za nás za
všecky" (Řím 8,32). Nebo Ježíšovo slovo u
Jana (3,16):"Neboť Bůh tak miloval svět, že vydal svého
jednorozeného Syna."
Úcta k Ježíšovu srdci, která se vlivem
Gertrudy Veliké a později Marie Markéty Alocoque dostala
do středu zbožnosti, nevypovídá přece nic jiného,
než že Bůh nechal projít naší bolest svým
vlastním srdcem, aby s námi trpěl, aby nás
těšil, aby nás osvobodil ve své věčné
lásce. To, co ví víra o "vykoupení",
dá se "beze zbytku" pochopit.
Celé generace křesťanů nalézaly v "pohledu na toho, koho
probodli" (Jan 19,17',Zach 12,10) utěšující
odpověď na problém utrpení. Tato odpověď je možná
"jen" při radikálním pohledu na Ježíše.
V novější teologii se tohoto tématu chopili
evangeličtí teologové Jurgen Moltman a Eberhard Jungeld i
katoličtí teologové Walter Kasper nebo Gisbert Greshake.
Hovoří o "trpícím Bohu, utrpením mezi Bohem
a Bohem, utrpení v Bohu". "Když trpí sám Bůh,
utrpení už není námitkou proti Bohu" (W. Kasper).
Moltmann dokonce hovoří o procesu teodiceje
(ospravedlnění boží existence) na Golgotě": "To, co se
děje na Golgotě, zasahuje až do hlubin božství a proto
poznamenává trojiční život Boha na věky. V
křesťanském pojetí stojí kříž ve středu
Trojice, neboť kříž zjevuje srdce trojjediného Boha, jež
bije pro celé jeho stvoření (pro nás). Bůh
sdílí mé utrpení, utrpení
lidí, a proto se naše utrpení sice
nestává lehčím, ale přesto
únosnějším. To je jádro víry ve
vykoupení.
Je sice pravda, že nemůžeme teologům a filosofům bránit v
uvažování o smyslu nebo nesmyslu smrti a utrpení.
Jen musím jako křesťan vědět, že žádné
uvažování o Bohu a o jeho jednání tohoto
Boha nikdy neobsáhne. Zvláště to platí o
utrpení v Božím stvoření, o němž
píše Karl Rahner:" Nepochopitelnost utrpení je
část nepochopitelnosti Boha." Také teologie se
musí přiznat, že dveře k otázce - ne k jejímu
řešení, ale k přístupu - neotvírá
přemýšlení, ale pohled na Ježíše. Po
všem uvažování a jako jeho vyvrcholení:
nazírání na Ježíše Krista. Po
všem dumání o zlu: přimknutí se k
Ježíši, který zlo přemohl. Kolik lidí
už našlo v tomto pohledu na něho pomoc ve své bolesti!
Ale to je, jak to zdůrazňuje Metz ve své "politické", tj.
činné teologii, útěcha a pomoc, která
vyzývá ke spolu-trpění a ještě více
ke spolu-jednání s Ježíšem, který
chodil " a uzdravoval mezi lidem každou nemoc a každou chorobu" (Mt
4,23). Je to pomoc, jež má něco společného s modlitbou
žalmů, ba i s protestem proti Bohu v 88. žalmu a s obžalobou v knize
Jób. Tato pomoc má něco společného s
Ježíšovým křikem na kříži.
Dívá se na něho, jak procházel "všemi městy
a vesnicemi" a "uzdravoval všechny nemoci a neduhy". " Když
viděl zástupy, bylo mu jich líto, protože byli
vysílení a skleslí" a povolal učedníky k
práci na tomto poli.(Mt 9,35-38). Je třeba nejprve vidět
Ježíše v jeho celosti, jak o něm referují
evangelia, v jednotě jeho důvěry v Boha a příklonu k lidem, než
se přikročí k práci na teologickém přístupu
k němu.