Moderní
svět je zaměřen na člověka jako na dospělého. Jeho
komplexnost,
jeho rytmy, jeho nadšení nad vlastním
já
mocně každého podporují v tom, že zraje a
realizuje
celistvost své osobnosti. Křesťané
pociťují
výzvu uskutečňovat tuto vnitřní jednotu v
sekularizované společnosti, která má
sklon
rozpojovat kulturu a víru. Skloubit v
dnešní době
tyto dva rozměry bytí - kulturu jakožto způsob,
jímž si
každý uvědomuje svou existenci ve světě, a víru
jako
způsob vztaženosti k Bohu - to je úkol tím
obtížnější, že toto spojení
tíhne k
uvolnění vlivem laickosti. Jenže kultura bez živé
víry je odsouzena k uzavření do sebe v autonomii
bez
duše: a víra bez kultury, bez
zakořenění do
svélidské půdy má vyhlídku,
že se
vypaří do vágní a
sentimentální
náboženskosti.
O to jde při celistvé křesťanské
výchově,
která správně reaguje na současný
nárok na
osobní rozvoj. Tento nárok se uplatňuje stejně v
oblasti
světské - ve výchově, v
povolání, v oblasti
zdraví a citovosti - jako i v
náboženské, v
níž se touha růst projevuje obnovou spirituality, touhou po
vnitřním životě. Vedoucím heslem je
osobní
rozvoj.Zdůrazňuje se subjektivní zkušenost, takže
otázka integrace tch dvou rozměrů je
živější a
vnitřnější, podněcovaná imperativem
seberealizace.
To je základní problém,
který se
zvláště týká
křesťanské
výchovy mladých lidí, o nichž
víme, jak
velice podléhají vlnám
přechodného
nadšení a silným dnům bez
zítřků.
Týká se to však také
dospělých
křesťanů, aby dokázali držet své místo
a
podávat svědectví společnosti bez kompasu a v
církvi v době proměn.
Jak je tedy třeba držet spolu a vzájemně si
předávat dva
rozměry integrálního zrání,
a přitom se
vyhnout dvojímu riziku: lidskému
zrání
zatíženému starostí o sebe a
duchovnímu
růstu bez orientačních bodů a bez kořenů?
Rozvoj jako shrnutí našich povinností
Úvahy Druhého vatikánského
koncilu o
církvi v dnešním světě
nabídly cesty k
pochopení pojmu rozvoje. Církev tak vstoupila
rozhodně do
dějin lidí. Odmítla považovat se za obleženou
pevnost a
začala se dívat na tento neklidný svět
sympaticky, jako
na pole, kde pracuje Duch svatý a dává
růst
obilí. Roku 1967 vydal Pavel VI. encykliku Populorum
progressio,
v níž zdůraznil rozvoj národů, který
chápal
jako solidární a
integrální.
Solidární proto, že národy Země
tvoří jednu
lidskou rodinu a že dnešní doba
vzývá k
řešení sociální
otázky ve
světovém měřítku. Ale také
integrální, neboť takový rozvoj se
nemůže
redukovat pouze na rozměr ekonomický, musí
organicky
zahrnout i rozměr humánní a duchovní:"
Lidský rozvoj je výraz
označující souhrn
našich povinností." Je to i výzva k
překračování: " Člověk svým
přiřazením k
oživujícímu Kristu dospívá
k novému
rozmachu, k transcendentnímu humanismu, který mu
poskytuje největší plnost: to je
nejvyšší cíl
osobního rozvoje."
Člověk má sklon růst ve svém lidství.
Toto
snažení více platit, více
být, je
znamení Božího povolání.
Mahátma Gándhi vyjádřil tento
požadavek rozvoje
slovy, která jsou vytesána na jeho
pomníku v
Dillí:
"Vyvolej si v mysli představu nejchudšího a
nejzavrhovanějšího člověka, jakého si
kdy viděl, a
zeptej se sám sebe, zdali krok, který teď
uděláš, bude pro něho nějak užitečný:
Získá tím něco? Podpoří to
v něm schopnost
řídit svůj život? Jinými slovy: Pomůže mu to
najít
vlastní autonomii a stát se sám
odpovědným
mezi miliony lidí, kteří trpí hladem
materiálním i duchovním? A
zakusíš,
že se tvé pochybnosti a péče o tebe
samého
rozplynou."
Jenže dnes, třicet pět let po vydání
citované
encykliky, místo naděje na celkový rozvoj
došlo k
jistému zklamání. Ekonomie se
prosadila před
lidským a duchovním rozměrem a
spotřební
společnost se stáhla do sebe. Vznikl příkop mezi
národy bohatými a chudými. Vynořil se
však
nový model rozvoje člověka, který
radikálně popřel
model založený na ekonomickém rozvoji a na
materialismu z
něho vzešlém. Tímto "novým
paradigmatem" už
není materiální pokrok,
nýbrž
psychický rozvoj. Marylin Furgusonová,
nadaná
americká novinářka, uveřejnila roku 1980
dílo,
které se stalo v USA slavným a s titulem "Děti
Vodnáře" nabídlo světu vizi nové
humanity -
Nového věku. Tento výraz krystalizovl
zmatené
představy a chtěl být prorocký: Je
možné
nalézt novou duchovní energii
rozšířením psychologického
vědomí
metodami a cviky vzpůjčenými z
východních
náboženství a nových
psychologií. Až projde
touto změnou vědomí významný počet
lidí,
nastane pokojná revoluce jedinců, která uvede
lidstvo do
nové éry.
Mystický aspekt tohoto pojetí však
zakrývá pragmatické vidění
věcí.
Adepti " hnutí lidského potenciálu" se
odvolávají na teorii osobnosti vytvořenou
americkým psychologem Abrahamem Maslowem, která
tvoří základ kultu "osobního rozvoje".
Podstatné jádro této teorie
tvoří
rozlišování dvou typů
psychologických
potřeb. V první řadě vnímají
lidské bytosti
základní potřeby: potřebu bezpečí,
příslušnosti, emocí a
vážnosti. Jejich
neuspokojení působí citové
strázně,
neurózy nebo psychická zranění. Tato
první
řada potřeb je předmětem psychoterapie, jejíž funkce je
nápravná. Vedle toho však člověk
aspiruje na
doplnění své existence ve
vyšší
rovině. To je žhavá touha růst, rozvíjet
své
kvality, rozpínat se, aktualizovat své
potenciality. V
této oblasti už nejde o uzdravování,
ale o
osobní rozvíjení a
zrání. Jedinec
tedy už nechce být lépe, nýbrž
být
více, realizovat se.
Je pravda, že "osobní rozvoj" naráží
na
otázky smyslu existence, spirituality a vnitřního
života.
Oč zde v podstatě je, je rozvíjení
vědomí mimo
hranice já, komunikace s kosmickým světem a
intmní
realita. V té míře jak se rozšiřuje
vědomí,
ustupuje do pozadí vědomí
individuální
totožnosti, jak je to známo ze zkušenosti
mystiků. Aby se
k tomu dospělo, je zapotřebí ztlumit běžnou aktivitu
vědomí meditací, oddechem. A také
využívat
estetické vzrušení,
transakční
analýzu a jiné postupy esoterického
typu, např.
astrologii. Tak se dochází ke
"změněným stavům
vědomí", jež umožňují vnímat něco mimo
mne
"transpersonální"
zkušeností. Máte
nesmírný psychický
potenciál, sděluje se
některým jedincům, nadále musí
být
vaším cílem realizovat tento
potenciál. Tak
se probouzí nadšení pro
psychologické revue
a pro takové knihy, jako je "Alchymista" (Paulo Coelho) nebo
"Přervaný život" (Etta Hillesum), zájem o
Hilegardu. z
Bingen a o porýnské mystiky, o Teilharda de
Chardin atd.
Práce na sobě, sjednocování osoby a
překračování já jsou hesla
této
spirituality, která předepisuje každému, aby
"našel výklad svého
osobního já."
Jenže tato mince má svůj rub. Jedinec je sále
konfrontován se svým
ideálním já a
tím pobízen k dosahování
vynikajících stupňů rozvoje osobnosti,
nemá-li
být diskvalifikován. Dobře to nalyoval Ehrenberg
v
díle "Potíž být sám sebou".
Moderní
člověk se oprostil od provinilosti
pocházející z
porušování mravních norem,
ale zato upadl
do jiného druhu úzkostí: že
není na
výši, že nedokáže odůvodnit svou
exisenci v tomto
individualistickém a liberálním světě,
soutěživém a nemilosrdném vůči slabým.
Dnešní liberalismus je
nejhlubší tendence
vývoje, dnešní
ovzduší.
Ovládá nejen ekonomii a
vydává ji
všanc bezuzdné konkurenci, ale
rozkládá i
společenský život tím, že uvolňuje pouta
tradiční
slidarity. Zasahuje to i náboženskou oblast, kde se
pátrání v duchovní oblasti
mimo
konfesní příslušnost,
stává
pouhým potulováním. Tento liberalismus
nic
nezakazuje, nopak povoluje a schvaluje zkušenosti ve
všech oblastech:" Snažte se, modlím se za
vás."
Tím zařazuje pátrání po
smyslu do
soukromé oblasti, do individuální a
soukromé sféry. Filosofie se
stává pouhou
moudrostí a nábožensví spiritualitou -
spiritualitou bez Boha. - "Bůh neboli Příroda," jak to
vyslovil
Spinoza. Když už velké náboženské
tradice
neumějí předávat svou mystiku,
přichází
doba divoké mystiky: "Bůh neboli Já"
Péče o sebe
Také dnešní křesťané
hledají tento
dvojí rozměr rozvoje: uzdravení a
naplnění.
Také oni dýchají dbové
ovzduší, naléhá na ně
starost o sebe.
Staré křesťanské výchově
vytýkají
podhodnocení lidskosti, což Nietzsche označil
nálepkou
"sentimentální mravnost." Jsou přesvědčeni se
svatým Irenejem, že" sláva Boží je
živý
člověk a životem člověka je Svatý Duch". Z toho plyne jejich
oprávněná starost o ozdravení a
rozvoj,
zejména v oblasti vztahů a cítění.
Když čtou
písmo, zaměřují se spíše na
Boží
přízeň než na jeho všemohoucnost, na jeho pokoru
než na
moc, na jeho něžnost než na moc, na soucit než na požadavky. Vždyť jak
je ve skutečnosti možné milovat bližního, aniž
milujeme
sebe, podle správného řádu
lásky? Jdi k
sobě! Tak vykládá Marie Balmary Boží
výzvu
Abrahámovi: "Jdi domů a opusť své předky, dům
svého otce a jdi do země, kterou ti ukážu!"
Podobné tázání je
legitimní, něco
jako oprávněný návrat jisté
tendence k
sebesnižování, zděděné od jansenismu.
Je přece
dobré nacházet sebeúctu
tím, že je člověk
Bohem miován. Tak člověk začíná k němu
stoupat. Je
tu však riziko, že se přidržíme
pociťovných
projevů jeho přítomnosti, že zaměníme skutečnou
duchovní útěchu a duchovní
prožívání, že se stále jen
snažíme o
psychickou rovnováhu tím, že zaměníme
spiritualitu
za terapii. Toto riziko není jen
zdánlivé,
zejména u mládeže. Lze pozorovat jistou tendenci
všechno psychologizovat: mluvit jen o psychických
zraněních a chápat spiritualitu jen z hlediska
uzdravení, hodnotnějšího života,
emotivního
a prožívaného souladu se sebou a
okolím.
Kněží zpovídající
mladé lidi při
velkých shromážděních
dosvědčují: Zpověď
má jiný ráz.
Vyznání hříchů
má tendenci měnit se v důvěrný
pohovor.Méně je
zájem o odpuštění než o psychologickou
pomoc a
duchovní podporu.
Zajisté to neznamená, že by "Boží
láska
usídlená v našich srdcích"
nemohla
mít terapeutické účinky, jak to
zdůraznili
vynikajcí křesˇanští terapeuti pod
vedením
Otce Louise Bernaerta. Ale takový účinek je něco
jako
milost "navíc", vnímatelné
znamení
jiného uzdravení, hlubšího.
Protože to, co
je potřeba v člověku uzdravit, není v první řadě
psychický handicap, symptom nějaké
nešťastné historie. Takové poruchy
neznemožnily
mnoha křesťanům s neurotickou, narcistickou nebo depresivní
povahou dosáhnout
nejvyšších stupňu
svatosti, až k poctě oltáře. To, co je nemocné,
je sama
lidská svoboda ve vztahu k Bohu a k bližnimu. Je to
nedostatek,
jehož kořenem je nedostatečná víra. Je to
násilí živené
závistí. Je to
chtivost, jež se klaní světu. Je to láska k sobě,
jež
stále znovu ožívá a
převléká se jako
dobro.
Péče o sebe, zpočátku zcela
oprávněná, se
tak může stát pečováním o sebe, jež
činí
člověka slepým vůči nezbytnému
obrácení
srdce, o němž mluvil Kristus:" To vše
vychází ze
srdce člověka" (Mt 15-18): ne z psychického dění
a z
toho, co se člověku přihodilo zvenčí, ale z
nejhlubšího nitra jeho osoby, z jeho svobody.
Nové
psychologické paradigma nás chce převědčit o tom,
že my
nemocní nebo zranění jsme oběti: oběti
druhých,
společnosti, církve. Jak tedy máme
stát o
zkušenost odpuštění, v
pokorném
uznání před Kristovým
křížem, že
naše lhostejnos vůči zlu, jež pustoší
svět, z
nás dělá spoluviníky dříve,
než z
nás dělá oběti? Odtud
pocháí mlhavý
pocuït únavy, sklíčenosti a smutku, jež
živí
sociální nechuť od té doby, kdy člověk
ztratil
potěšení z Boha.
Když vás přepadne deprese z vaší
bídy,
Napsal Fénelon, nemáte asi jinou radu než tu,
která je ve vás. Ubohá rada bez Boha!
Kdo
vás vezme za ruku a vytáhne vás z
bahna?
Doufáte, že se z toho dostanete, když budete hovořit
stále jen se sebou a budete živit svou citlivost pohledem na
svou slabost? Sebemenší pohled Boha by
uklidnil
mnohem lépe vaše srdce znepokojené
tímto
zabýváním se vlastním
já.
Jeho přítomnost vždy pomáhá
vyjít ze
sebe, a právě to vy potřebujete. Vyjděte tedy ze sebe a
budete v
pokoji!
Starat se o sebe, anebo odejít od sebe? Nejde o to vybrat
si,
ale ve víře objevit Boží péči o
každého pro
něho samého a ustálit se v tom. Není,
podle
tvrzení Koncilu, lidská osoba
"jediné
stvoření na světě, které chtěl Bůh stvořit pr ně
samé"? Jean Vanier podotýká, že je
něco mimořádného setkat se s lidmi těžce
postženými, kteří objevili, že jsou
milováni Bohem a mají na něho vliv. " Pak už
není člověk postižený, neboť objevil smysl
života. Odmítnutí od lí může
existovat, ale na tom málo záleží." I
když je pravda, že některé rány se
zhojí až v nebi. Poznání, že jsem
Bohem milován, darován sobě láskou
Jiného, znamená přijmout se od něho jako dar,
jako oběť, jako chvála a služba.
Boží péče
Péče o sebe? Zajisté, když jde o
dědictví, jež se má předávat, o
vzácný dar svěřený ke
chvále a službě Bohu! Takže Ano k nezbytné
výchově člověka, šťastné touze po
věším bytí a rozvoji k oslavě
Stvořitele.
Jak to napsal Petr Faber, jeden z druhů svatého
Ignáce:
"Nejrve přitahujeme Boha k sobě, ale potom jsme my
přitahováni k Bohu. Zpočátku hledáme
to, aby si na nás vzpomněl a zcela se námi
zabýval, ale potom si vzpomínáme my na
něho a plně se zabýváme jeho
záležitostmi"
To je práh k pravému duchovnímu životu.