SLOVO NA MĚSÍC
červenec 2025
Slavnost sv. Cyrila a Metoděje
Ježíšův příkaz: „Jen ať vaše slovo ANO znamená ANO“ žije v
podvědomí křesťanů tak silně, že dokáže ovlivnit duchovní jádro českého národa
natolik, že dokáží vycítit, kdo toto vyzařuje a kdo ne. Čistota srdcí
Konstantina a Metoděje taková byla.
Roku
846 nastoupil na velkomoravský knížecí stolec
duchovně nadaný Rastislav.
Centrum jeho říše tvořilo jihomoravské
jádro kolem Veligradu (poblíž dnešního
Starého města u Uherského Hradiště),
kterému byla podřízena malá místní
knížectví v Polabí, Pováží
(Nitransko) a v Panonii. Mezi obyvatelstvem působila
řada franských křesťanských kněží, kteří
přinášeli západní křesťanství,
neměli
však valného úspěchu. Tehdejší forma
křesťanství byla sice skutečným civilizačním
pokrokem, neboť do skoro živočišného způsobu života
přírodních kmenů,
orientovaných nejvýš na
uctívání a spolupráci s
přírodními silami, přinášelo
aspekt přežívání duše těla a
individuální odpovědnost vůči Stvořiteli. Podle
chabých výsledků latinské evangelizační
mise biskupa Wichinga na Velké Moravě
je možné se dovtípit, že tehdejší
franští kněží se chovali jinak, než mluvili.
A takový přístup je pro úspěch jakékoliv
duchovní mise smrtící. Kníže Rastislav
šíření latinského křesťanství
nebránil, ale také nepodporoval. Byl příliš
prozíravý na to, než aby si nevšiml zcela
nekřesťanské snahy franských biskupů
po rozhodující moci ve věcech světských. Neunikl
mu ani rozpor mezi slovy a
činy římské formy křesťanské víry. A
protože rostoucí potravinové a rudné
bohatství země vyvolávalo stále
větší zájem vládců
východofranské říše a bylo
potřeba eliminovat záminku k „evangelizačním
vpádům“ franských vojsk, rozhodl
se Rastislav požádat o vyslání biskupa z
byzantské Konstantinopole. V dopise
byzantskému císaři diplomaticky vyložil situaci větou:
„Náš lid se zřekl
pohanství a drží se křesťanského národa.
Nemáme však takového učitele, který by
nám pravou víru vyložil v „našem
jazyku“, aby též jiné kraje, vidouce to, nás
napodobily.“
„Shodou
okolností“ se stalo, že žádost o
vyslání vykladačů evangelia došla do Cařihradu
v době, kdy se Michaelovi III. jevilo jeho splnění i jako
politicky prozíravé.
Žádosti tedy vyhověl a v dopise knížeti Rastislavovi
píše doslova prorocky: „
Bůh, který si přeje, aby každý přišel k
poznání pravdy, a snažil se o vyšší
stupeň dokonalosti, viděl Tvou víru a snahu, a proto zjevil
písmo pro Váš
národ. Tím učinil za našich let, co nebylo
dáno v první léta, abyste i Vy byli
připočteni k velikým národům, které
oslavují Boha svým jazykem. I poslali jsme
Ti toho, komu jej Bůh zjevil, muže ctihodného a zbožného,
velmi učeného a
filozofa. Nuže, přijmi dar větší a
vzácnější nad všecko zlato a stříbro
i drahé
kamení a pomíjivé bohatství.“ A
poslal na Velkou Moravu vojensky chráněné
poselstvo v čele s autorem slovanského písma Konstantinem
a jeho bratrem
Metodějem, osobnosti velkého formátu a nerozporní
ve slovech a činech. Teprve
oni zaznamenali velký úspěch.
To,
co učinilo dojem na v přirozenosti žijící kmeny, byla
opravdovost a vzdělanost
přednášejících. Vždyť to jsou dodnes
vlastnosti, které předznamenávají úspěch a
úctu! A právě tyto vlastnosti, postavené na
Ježíšově výroku „Jen ať vaše slovo
ANO znamená ANO“ daly věrohodnost a i úspěch a
tím byla nastavena vysoko laťka
pro chování křesťana. Dali vzor nového,
výše civilizovaného typu člověka, který
kontrastoval s dosud násilnickými a
živočišnými typy vládců. Mít názor a
chování, které jsou v souladu s Duchem, je
základem a duchovní jádro českého
národa je doslova alergické na rozpor mezi slovy a činy
vládnoucích všeho typu.
Což to nebyl Ježíš, který za cenu svého
života stanovil, že pravá bohoslužba
spočívá zejména v životě v Pravdě, nikoliv v
rituálech a posluhování
hodnostářům tohoto světa, ať světských nebo
duchovním?
Bylo
rozhodující, že Moravané sami požádali o
duchovní poznání, vyvinuli úsilí ve
směru pochopit podstatu věci, podstatu nového duchovního
impulsu lidstva –
křesťanství. Tím se zásadně odlišili od
všech ostatních kmenů v okolí, které
byly pokřtěny vesměs metodou Karla Velikého: kdo se nechá
pokřtít, odejde jako
vazal. Kdo ne, ten je sťat.
Počin knížete Rastislava byl zevním projevem snahy lidu Velké
Moravy po hlubším pochopení křesťanství, projev povahového rysu rodícího se
národa, který se stal pro obyvatele zemí Koruny typickým dodnes, rys hledačství
Pravdy.
Když
solunští bratři dorazili roku 863 na Moravu, byl
kníže
Rastislav nejprve zklamán tím, že nemají
biskupské svěcení. Jako velmi
vyciťující člověk brzy poznal, že se jedná o
vyslance mimořádného vědomostního
rozsahu a zároveň z nich vyzařovalo něco zcela jiného,
než mohl pozorovat na
latinských kněží. Vyzařování
osobností Konstantina a Metoděje zapůsobilo i na
lid. O to více vzrůstala žárlivost nepříliš
úspěšných bavorských a saských
misií, sloužících mše latinou. Jejich
členové nemohli pochopit, proč totéž, co
lidu říkají oni, zůstává bez ohlasu, i když
i oni smysl latinského textu
samozřejmě dobře vysvětlovali v místním jazyce.
Úspěch byzantských bratří
přikládali pouze tomu, že i mše byla sloužena ve
staroslověnštině. Nechtěli
vidět, že poslušnost tehdejším hodnostářům
byla nadřazena poslušnosti duchu a
smyslu evangelií. Praktickým důsledkem tohoto
přístupu byla častá propast slov
a činů hlasatelů scholasticky pojatých evangelií.
Konstantinem
byl přímo přeložen text evangelií a jeho účinku se nemohl rovnat ústní výklad
žádných kněží. Pravoslavné pojetí křesťanství se při výkladu více drželo
vnitřního smyslu písma.
A
ti, kteří takto křesťanství žili, byli okolími
vnímáni jako
„vyzařující duchovní jas.“ Byli
nositeli vlastností, nyní nazývané jako
charizma.
Solunští
bratři zřídili v centru Moravy úspěšnou školu, pokřtili a učili všechny členy
šlechtických rodin. Vliv na moravské šlechtické rodiny způsobil hromadný a
dobrovolný přechodi ostatní populace na křesťanství. Žárlícím kněžím zůstala
poslední možnost, jak se na Moravě udržet: obvinit soluňské bratry v Římě z
hereze a Rastislava z podpory hereze (odchýlení se, odmítání jejich výkladu).
Konstantin
a Metoděj byli křivě obviněni a vytržení ze své
práce. Byli pozvání do Říma k
věroučnému ospravedlnění. Oba získali na svou
stranu papeže svými vědomostmi a
osobními kvalitami, ale v důsledku namáhavého
cestování a stálého
přepracování
Konstantin, který byl od mládí chatrného
zdraví, v Římě onemocněl. Vytušil, že
se již k lidu, který si oblíbil, nevrátí, a
rozhodl se zemřít v Římě. K
posílení své očisty vstoupil do
mnišského řádu pod jménem Cyril, aby mohl
umřít
jako od světa oproštěný duch. A protože viděl touhu
většiny moravského národa
po poznání duchovního rozměru lidského
bytí, zapřisáhl svého bratra Metoděje,
který dostával v Římě velkorysé
nabídky, k návratu na Moravu.
Velký
duch, který provázel doposud
Konstantina, se připojil k Metodějovi. Tím se i u Metoděje
objevily schopnosti,
které do té doby neměl. Charizma, které
citliví lidé silně vnímají, přešlo
na
něj. V důsledku povýšení Metodějova
duchovního vedení se stalo, že se z Říma na
Moravu vracel jiný Metoděj, navíc vysvěcený v
Římě (po další cestě) na
arcibiskupa moravského.
Nitranský biskup Wiching, jeho odpůrce, se stal z rozhodnutí Říma
jeho podřízeným. Pokoušel se zabránit Metodějovu návratu a odstranit jeho ochránce,
moravského krále Rastislava. Když se mu nepodařilo Rastislava porazit vojensky,
začal intrikovat prostřednictvím Rastislavova synovce Svatopluka. Rastislav se
dověděl o tajném vyjednávání mezi Svatoplukem a Franky a pokusil se jej zajmout
či zabít. Nebyl ale dostatečně obezřetný, sám upadl do léčky a byl zajat
Svatoplukem a vydán Frankům. Ti jej oslepili, vsadili do vězení, a později
dožil v klášteře. Za tento úskok dostal kníže Svatopluk od východofranského
císaře Karlomana pověření k vládě na celé Velké Moravě. Musel se pouze zavázat,
že uzná svoji podřízenost východofranské říši a potlačí Metodějovu misi.
Svatopluk se sice zpočátku pokoušel splnit to, k čemu se zavázal, ale když
veřejné mínění zůstalo na straně Metodějově, ve svém úsilí ochabl. Za to byl
sám obviněn ze zrady a zajat. Jeho zajetí však vyvolalo na Moravě povstání
proti Frankům. Do čela povstání se postavil Svatoplukův bratr. Při tažení
franské trestní výpravy proti povstalcům Svatopluk lstí uniká franskému vojsku,
přidá se na stranu velkomoravských bojovníků. Jeho bratr mu zpět předává velení
povstalců a moc. S ní pak drtivě poráží franskou trestní výpravu.
Zákeřnost
císaře Karlomana způsobuje změnu postoje Svatopluka k
Metodějově misi. Nyní si uvědomuje její
prospěšnost. V důsledku Metodějova
charizmatu se vliv staroslověnské mise rozšiřuje v
celé Velkomoravské říši. Boj
o duchovní suverenitu mezi bavorskými biskupy a
žáky slovanské mise se tím
přiostřuje. Opětovně je Metoděj obviňován v Římě z hereze
a opětovně se
ospravedlňuje. Jako moravský biskup vysvětí před svou
smrtí za svého nástupce
místo ctižádostivého Wichinga
nejlepšího ze svých žáků,
charakterního člena
knížecí rodiny Gorazda. Teprve na něj, který již
není tak chráněn Římem jako
Metoděj, dolehne zběsilá nenávist bavorských a
saských kněží.
Mocichtiví
lidé v římské církvi organizují
světský i církevní tlak ke zničení mise
cyrilometodějské. Toto úsilí jde tak daleko, že
vyvrcholí vraždou Gorazda.Cyril a Metoděj prokázali, že rozhodující pro šťastný a harmonický
život národů a civilizace je vytváření podmínek pro vznik takového ducha
(atmosféry) ve společnosti, který je charakteristický Spravedlností, vzájemnou
mezilidskou Láskou (solidaritou) a Nadčasovostí, odvozenou od Stvořitele.
Víra je skutečně pramenem veškerého poznání, a proto
si nyní vyjasni, v co vlastně věříš. O co nejčastěji usiluješ, co nejraději
poznáváš?
Vlaďka Dubská